21 december 2012

Mmm....Marabou!


Mmm....Marabou, finns det något godare? Nä....jag älskar att öppna en ask Aladdin.
Aladdin-Chokladasken är bland det godaste jag vet, känner mig lyxig när man äter den goda chokladen.
Det måste vara den vanligaste gåvan folk har med sig på fester, middagar, bjudningar mm.



Marabou säljer runt 4 miljoner Aladdin-askar per år. November & december står för 70% av försäljningen.
Pralinerna i asken väger runt 10 gram och i snitt är det 3 praliner i varje kartong som slängs, med andra ord är det runt 84 ton choklad som slängs runt julen.

Jag förstår det, det finns några av pralinerna jag verkligen inte gillar, värst av dom är Höstnougaten som ser ut som ett löv. De smakar doftar gammalt unket tycker jag. Pärlnougaten ratar jag oxå, jag gillar inte vit choklad. Sedan nykomlingen från 2010, Jordgubbskräm, den gillar jag inte heller för söt.


Jag har tre favoriter som verkligen sticker ut från alla dom andra i asken. Favoriten nr1 är Gräddnougaten, vackrast av dom alla i Aladdin-asken och så lyxigt god. Nöttryffel är en annan favorit. Trillingnöten gillade jag inte som barn, men nu är den med på topp 3 i asken.

Jag har för mig att det fanns en pralin förut som kanske hette "Noisette" eller något sådant. Såg ut som en chokladvirrvel eller snurra. Den var så god. Men den kan ju ha varit e en konkurerande choklad-ask ;-)

2010 röstades pralinen Ägglikör ut ur asken av Svenska folket, och in kom den äckliga Jordgubbskräm. 


Här ovanför ser du hur Aladdin-asken såg ut 1939.

I slutet av 60-talet designade Sigvard Bernadotte det nya utseendet på Aladdin-asken. Maraboustorken som varit på kartongen sedan 1939 försvan, och dom snirkliga bokstäverna kom till på den röd-vita asken.
Företaget Marabou bildades 1919 i Sundbyberg utanför Stockholm. Tidigare var det Norskt och hette Freia.



Mmm....Marabou är en replik som alla kan och vet vad det handklar om. Visst blir man sugen på choklad när man hör skådespelerskan Yvonne Lombard säga dessa ord i reklamfilmerna från slutet av 60-talet.

Aladdin har sin blå-gula kompis bland choklad-askarna, Paradis-asken. i den heter min favoritpralin Guldnöt. Den får gärna flytta in i Aladdin-asken så kan Höstnougaten flytta ut. Tack.

Kommentera gärna här nere vilken som är din favorit, eller vilken pralin som blir sist kvar i din ask.



Självklart får man ta från undre lagret i asken.

3 kommentarer:

  1. Hej Fredrik! Du å jag ska INTE dela på en chokladask! Vi har ju precis samma smak!
    .....men vi kan ju köpa VARSIN och mumsa ikapp!!!! :-) KRAM!!!!!!! Annapanna SJ

    SvaraRadera
  2. Ja det får vi göra Annapanna ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej min vän, fint skrivet och kul med lite upplysning om chokladen som jag också älskar! kram mam.

    SvaraRadera