11 december 2012

TOM CRUISE


Idag den 11 December 2012 är Tom Cruise i Stockholm för första gången.
Han är här för att gå på premiären av sin film Jack Reacher.


Tom Cruise har alltid varit en av mina favorit skådespelare. Min första Cruise favorit film var Föreldrafritt från 1983. En lättsam ungdoms film, typisk film att slå igenom i.


Sedan kom några Cruise filmer som jag inte har sett vad jag vet. Men 1986 kom den stora Tom Cruise filmen Top Gun. "Alla" har sett den, efter den var han med i alla tidningar.
I tidningen OKEJ var han ofta med både i reportage och som affisch. En typisk kill-film som alla tjejer oxå älskade. Den visas fortfarande på TV lite då & då.



1988 kom en annan av mina favoriter, Cocktail om en kille som jobbar i en bar. Jag tror att många ville börja jobba i bar efter den filmen. Bra musik och häftiga drinkar, så 1980-tal.

Sedan kom storfilmerna på rad, Rain Man, Född Den fjärde Juli, Firman och En Vampyrs Bekännelse mfl.


Efter det kom det 3 st Mission: Impossible filmer som alla var mycket bra och häftiga actionfilmer. Jag gillar dom alla tre, men tvåan är nog den bäst.


2008 kom en mycket bra Tom Cruise film, Valkyria. Som handlar om Andra Värdskriget. Se den om du gillar historia och spänning.

2010 kom en bra och rolig actionkomedi med Tom Cruise & Cameron Diaz som heter Knight And Day.


Tom har spelat mot några Svenskor oxå,. Först var det mot Marie Richardson i Magnolia. Och 2012 spelade han mot Malin Åkerman i musikfilmen Rock Of Ages där en mycket känd kyss mellan dom 2 är med.


Tom Cruise föddes den 3 Juli 1962 i New York som 
Thomas "Tom" Cruise Mapother IV.

Tom har varit gift 3 gånger. Först med Mimi Rogers, sedan med Nicole Kidman som han har två adoptivbarn med. Sedan gifte han sig med Katie Holmes som han fick dottern Suri med. 
Alla tre fruar är skådespelerskor. Han har även haft ett förhållande med Spanska skådespelerskan Penélope Cruz.


Tom har Oscar-nominerats 3 gånger, 1990 för Född Den Fjärde Juli, 1997 för Jerry Maguire och 2000 för filmen Magnolia. Men har inte vunnit för någon av dom. Han har fått 3 st Golden Globe priser för samma filmer.


Tom har varit med i ca 35 filmer på 30 år och är en av värdens bäst betalda skådespelare.

Jag har alltid velat ha Tom Cruises hår ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar