24 april 2012

Nya Sedlar I Sverige 2015

Jag tycker inte det känns så länge sedan dom "nya" 100-lappen & 20-an kom. Men det är tydligen 30 år sedan dom togs fram av formgivaren Göran Österlund. Nu när det var tävling om vem som skulle designa dom nya sedlarna som ska lanseras hösten 2015 i Sverige så vann samma Göran igen.
Visst gillade jag 20-an med Selma Lagerlöf på med Mårten gås som flög över Skånes åkrar. Men det ska bli kul med dom nya sedlarna.
Mynten ska oxå bytas ut, men inget datum är sagt där. 10-an blir kvar som den är. 5-kronan blir guldfärgad.
1-kronan blir kopparfärgad och lättare. 50-öringen är redan borta sedan några år. Men 2-kronan är det nya myntet som kommer. Den ska oxå vara kopparfärgad. Tror att det kommer bli bra med en 2-krona.



20an
20an kommer få underbara Astrid Lindgren som motiv. Det var det mest självklara valet av alla. (När dom snuvade henne på Nobelpriset). Astrids Småland & Pippi Långstrump får oxå pryda sedeln med Smålands landskapsblomma Linnean. 




50lappen
Evert Taube på 50lappen känns oxå bra. Vem älskar inte hans härliga somriga visor. Att sjunga Änglamark är verkligen skolavslutning i Djurö skola på Värmdö för mig.
Bohuslän med den vackra Vildkaprifolen som landskapsblomma representerar Evert, men för mig är han Uppland där hans vackra Sjösala låg.




100ringen
100 kronor var verkligen mycket pengar när man var barn på 70-talet. Men nu är det bara en fika på stan.
Greta Garbo är verkligen supervacker på den blåa 100lappen. När hon dog dagen före min födelsedag 1990 jobbade jag natt på Expressen. Det var kul att se vilken fart det blev på redaktionen när hennes dödsbud kom. Garbo är en riktig superstjärna, så självklart ska hon vara med på våra sedlar. Greta & Stockholm ser lyxigt ut på sedeln. 




200ringen
Kul med en ny valör på sedlarna. 200 sedeln känns som ett bra mellanting mellan 100 & 500 kronor. Kommer nog bli den mest använda sedeln. 
Tyvärr så är det Ingemar Bergman som fick äran att vara på 200ringen. Jag tycker att han är en av Sveriges mest överskattade personer.
Murgrönan är Gotlands landskapsblomma som pryder baksidan på sedeln.




500ringen
Skånes stora Operadiva får pryda 500 lappen tillsammans med Öresundsbron och Skånes blomma som är Prästkragen. Jag hade gärna sett en glamorösare bild på Birgit Nilsson. Gärna när hon står på scenen och sjunger i en gnistrande galaklänning. Självklart ska coola Birgit vara med på sedlarna.




1000ingen
Norra Sverige fick representeras av Dag Hammarskjöld. Jag vet knappt vem han är eller vad han har åstadkommit. Fjällsippan som är Lapplands blomma är vacker på baksidan av sedeln.




Hoppas jag kommer att ha många av dessa kändisar i min plånbok framöver.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar