6 juni 2012

Grattis SVERIGE !!!

Idag är det Sveriges Nationaldag. Fram till 1983 hette dagen Svenska Flaggans Dag, men sedan blev det Nationaldagen.
Äntligen har 6.e Juni blivit en "röd" dag. Det är ju självklart att det ska vara en helgdag. 


Jag verkligen Älskar Sverige, Det är det vackraste landet jag besökt. Skogar, fjäll, Rapsfält, Sjöar, Stockholm,  Berg, Skärgårdar, Sommar, Vinter och allt annat vackert.


Den plats i Sverige som jag tycker är vackrast och allra mest svensk är Stockholms Skärgård. Det finns inget vackrare med alla kobbar, skär, krokiga tallar, öppna fjärdar och mysiga vikar. Kan det bli mera svenskt med en liten ö i skärgården med en liten röd stuga med vita knutar och en flaggstång bredvid ??


Stockholm är en annan storfavorit, Älskar verkligen Stockholm. Lagom stort (ibland lite för litet) södermalm är favoriten med sina caffeer udda butiker och den avslappnade stämningen. Långholmen är som ett minjatyr av Stockholms skärgård, båtar stränder klippor ängar mm. Ligga på en filt med kompisarna dricka en box rosé och titta ut över Riddarfjärden, det är Sommar Stockholm för mig. 


Andra saker som får mig att känna mig extra svensk är Sveriges vinnare i Eurovision Song Contest. ABBA, Herrey´s, Carola, Charlotte Nilsson, & årets vinnare Loreen. Tänk vad man blir glad och stolt  när vi vinner hela Schlager-EM. Heja Sverige !!


I år är det dax för OS i London i slutet på sommaren, då lär man ju sitta med en Svensk flagga och heja på sporter & svenskar som man knappt känner till.
Nu i Juni börjar Fotbolls-EM i Polen/Ukraina. Sveriges matcher mot Ukraina, England & Frankrike lär bli spännande. Då kommer många svenskar heja på Anders Svensson,
Ola Toivonen, Johan Elmander mfl. Förhoppningsvis går Sverige vidare från sin grupp. Heja Sverige !!! Heja BlåGult !!!


Idag kommer vi få se våran vackra kungafamilj på Skansen i Sverige-dräkten. Jag blir glad när man ser kungafamiljen framträda i olika sammanhang. Folkdräkten ser man bara på Nationaldagen, men då är det vackert.


Idag hoppas jag att alla har Sverige flaggor överallt och att alla kan sjunga Sveriges Nationalsång.
"Du Gamla Du Fria, Du Fjällhöga Nord....."


GRATTIS SVERIGE !!! GRATTIS SVERIGE !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar