16 april 2012

Jag Fyller 41 År Idag !!!



Tänk vad tiden går fort, nyss fyllde man 15 år och då tyckte man att man var så gammal.
Nu är det inte lika roligt när man ser 41 ljus i tårtan, det liknar ju mera en eldstorm än en vacker födelsedagstårta.
När man var riktigt liten blev man firad av alla, massor med paket som man inte alls kom ihåg sedan vem man fick dom av. Leksaker, pussel, böcker, målarpennor, bokmärken, dockor, bilar, spel, bollar, nallar klistermärken och massor med andra roliga saker.
Sedan blev man lite äldre och man längtade fortfarande efter födelsedagen och alla paket, gärna stora hårda skulle det vara. När jag fyllde 8år fick jag en blå metalic cykel med limpsadel. den var så fin.
Sedan kom tonåren och man önskade sig skivor, biobiljetter och kläder. Vet att jag bla. fick Carola skivor och Soundtracet  till filmen "P.S.-Sista Sommaren" som jag spelade mycket. Prenumeration på tidningen OKEJ fick jag många år oxå.
Sedan ville man ju ha öl, vin och champagne när man blev några år äldre. Vet att jag tjatade om Champagne & prinsesstårta på sängen när jag skulle fylla 16 år.
Sedan såg man ju fram emot att fylla 18 så man kunde gå på krogen lagligt och 20 så man fick gå på Sysyemet. Samma dag som jag fyllde 20 skjutsade Morfar mig till Systembolaget i Gustavsberg. Stod utanför när dom öppnade och när jag väl skulle betala min vinflaska så frågade tanten inte ens om leg ;-(


Sedan var det helt okej när man fyllde 21-29, ofta trevliga roliga födelsedagskalas med tårta smörgåstårta och kaffe, vin och fester.
Sedan kom det magiska 30 när man skulle bli vuxen på riktigt, många har ångest inför 30 år. Jag tyckte det bara var kul. Vi var 16 kompisar som åkte på Ålandskryssning på Påskdagen som jag fyllde på. Blev firad i 24 timmar. Mycket kul men jag åldrades nog 5 år på den resan.
35 var inget särskilt att fylla, åren bara staplades på hög.


Det jag kan sakna lite är att man träffade alla kompisar familj och släktingar när man fyllde år förut. Nu är det bara när man fyller "nollan" som alla kommer.
Sedan kom domedagen, 40 år. Dom som säger att livet börjar vid 40 måste ha haft en värdelöst liv innan. Det finns inte mycket positivt med att fylla 40. Man blir tröttare, fetare, gråare och man orkar mindre. Det som är skönt med att blivit medelålders är att man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker och säger. Nu kan man säga och göra lite som man vill, det är skönt. 
Nu dax för fika på Cafe Fåtöljen på Hornsgatan innan det att dax att jobba till Göteborg.


Det moderna födelsedagsfirandet blir via SMS, MMS och såklart på FaceBook. Nu när klockan är 14:08 har jag redan fått 102 Grattis hälsningar. Tack Tack Tack Tack !!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar