4 juni 2012

Tunnelbanans Korta Tåg

Jag är en mycket trogen pendlare med SL, Stockholms Lokaltrafik.
Jag har haft "Busskort" sedan jag gick i förskolan och åkte buss 434 från Fjällsvik varje dag. Har pendlat med buss från Vindö på Värmdö hela min uppväxt. Första åren till skolan på Djurö. sedan till Hemmesta & Gymnasiet i Nacka. Många timmar med SL har det blivit. Vågar inte tänka på hur många timmar jag åkt buss i mitt liv, men det blir nog några år. Sedan pendlade jag in till stan för att jobba och festa mm. Vissa dagar åkte jag 1 timme in till Slussen på morgonen, jobbade och sedan hem igen 1 timme. Sedan på kvällen in till stan 1 timme i buss och sista bussen hem igen sedan. Så vissa dagar kunde det bli över 4 timmar med SL.


Nu har jag dessutom skaffat årskort sim kostar 8300:-. Min resa är numera bara 8 minuter till jobbet, men det blir ibland flera resor på en dag.
Jag jobbar som Tågvärd på SJ så mina arbetstider är väldigt varierande. Vissa dagar börjar jag jobba kl 04:11 och ibland slutar jag vid 00:30 på "kvällen".


Jag tycker att när man har betalat för sina resor i 35 år och alltid varit ordentlig och hjälpsam så borde man ju kunna få sitta i tunnelbanan och att det ska vara rent fräscht och tryggt när man ska/har jobbat. 
Men som det är nu på sena kvällar och helgerna så kör SL bara korta tåg. Det innebär att man oftast får stå hoppträngd med alla andra. Om man ens lyckas komma med i vagnen. 
Jag förstår oxå att vagnar måste lagas, städas mm. Men som resenär är det inte kul att åka med SL's tunnelbana nu.
Förr var jag sällan rädd eller nervös när jag åkte. Men nuförtiden ser man inte röken av väktare varken i vagnarna eller på perrongerna. Varför??


Fick jag bestämma så skulle tunnelbanan börja gå en ½ timme tidigare på morgonen och en ½ timme senare på natten. Vi som jobbar oregelbundet har inte alltid råd att åka Taxi till & från jobbet.


Ja visst har det blivit dyrt att åka med SL, 36:- för 1 Zon är dyrt, särskilt för det man får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar