12 februari 2013

Melodifestivalen I Göteborg 2013

Ja då var den andra deltävlingen av Melodifestivalen 2013 avklarad. Med andra ord har vi nu hört hälften av låtarna. Jag är inte imponerad hittills. Ingen kanonlåt än, men man vet aldrig, det kan bli bättre
 i dom 2 kommande tävlingarna.
Som det känns just nu så kommer Sean Banan & Yohio göra upp om vinsten i finalen den 9 Mars i Stockholm.


Det är lite tråkigt när mellanakterna har varit så mycket bättre än tävlingslåtarna, 2 veckor i rad.
Överlägset bäst i göteborg var Hanson Carson Malmkvist när dom sjöng moderna hits med schlagertexter & när dom sjöng Eric Saades vinnarlåt Popular som nu fick texten Pansionärer. Dom är så kul och bra på scenen. senare sjöng dom sinn tävlingslåt från 2004 Cést La Vie . Den skulle ha vinnit om den hade tävlat i år.

Nu över till tävlingen i Göteborg.


Anton Ewald
***
Jag hade tippat den här låten direkt till finalen, men låten är inte riktigt lika bra som numret är snyggt. Dansen är så häftigt snygg och Antons ögon går rakt igenom rutan. Tydligen är hans röst inte så stark, men vem bryr sig. Anton är söt, låten okej, dansen assnygg. den kan nog gå vidare från 2:a chansen i Karlstad.


Felicia Olsson
***+
Den här låten kommer jag inte ihåg från förhandslyssningen, men när det var dax att tävla växte den till en av kvällens härligaste nummer. Felicia ensam på scenen med bara 5 lampor och en
vacker svart långklänning med fjädrar.
När det stod mellan Felicia & Louise Hoffsten om vem som skulle gå till final och vem som skulle bli 5:a så var jag helt säker på en finalplats. Men som vi vet så dricker svenska folket lite för mycket på lördagarna, så det blev en femte plats för Felicia.


Joacim Cans
*

Så tråkigt dåligt töntigt. Känns verkligen 90-tal om den här och inte det bra 90-talet. Hade förväntningar på Joacim, men dom sjönk som en sten i Siljan.


Swedish House Wives
****

Äntligen vaknade 2013 års tävling. SCHLAGER dax nu. Låten känns som Lili & Susies låt Show Me Heaven som åkte ut i Andra Chansen 2009. 
Pernilla Wahlgren Hanna Hedlund & Jenny Silver kan stå på en scen i höga klackar och se snygga ut. Låten fastnade och publiken jublade. Men sedan hände det som inte fick hända. Melodifestivalen har blivit ett fenomen i Sverige på 2000-talet, och nu tittar/röstar "alla". Så då kan allt hända, och alltför ofta är det dom bra Schlagerlåtarna som inte klarar sig vidare. Förbjud alla "coola" hetrosar att rösta, dom bryr sig ju inte ändå. Låten kommer bli min mest spelade från årets tävling.


Erik segerstedt & Tone Damli
**

Här trodde/hoppades jag på en superbra låt. Hade förväntning på att det skulle bli en kopia på 
Tone Damli & Eric Saades sommarhit Imagine.
Men nä det blev en sömnig småtrallig radiolåt som inte lyfte alls. Dom kan vara glada att dom tog sig till
 nästa steg i tävlingen.


Louise Hoffsten
*

Den här låten hade jag som 7:a i Göteborg. Den är lika rolig som en död fisk i plaskdammen i Linköping.
Visst, Louise är sjuk i MS men jag hoppas verkligen inte att det var därför som hon fick så många röster att hon hamnade i finalen.


Rikard Wolff
-*

zzzzzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZ
ZZZZZZZZZZZzzzzzzzz
zzzzzzzzZZZZZZZ
ZZZZzzzzz
zzzZZZ
ZZz


Sean Banan
***+

Är det barnkalaset från helvetet på LSD ??
Nä det är en rosa banan som löper amok.
Visst jag sjunger med, jag klappar takten, jag tycker det är kul. Men det är inte bra, det är inte en lika bra låt som 2012 års låt som åkte ut i 2:a Chansen.
Bananen & Yohio kommer tävla om alla röster i finalen i Friends Arena. Jag är rädd.


Självklart måste jag säga, DET VAR BÄTTRE FÖRR.
(jag vill inte ha bara en tävling, jag vill ha låtar och artister som vill vinna, och inte låtar som ska tilltala alla)



1 kommentar:

  1. Nämen se där, nu är vi tillbaka på banan igen och tycker om helt olika låtar. Det var nog bara tillfällig förvirring förra veckan. ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera