10 maj 2012

Min Topp 42 Eurovision 2012



Idag är det 2 veckor kvar tills Loreen ska tävla med Euphoria i 2:a semifinalen i Baku, Azerbajdzjan. Det är ingen tvekan om att Sverige är en storfavorit. Det är bara Alexander Rybak med sin super hit Fairytale från ESC 2009 som varit mera förhandstippad till segern i Eurovision Song Contest 2012.
Nästa vecka släpps CD skivan med årets alla 42 låtar, men jag har redan lyssnat in mig på låtarna via olika sidor på nätet och via SVTs inför program som gått 4 måndagar.
Året har ett starkt startfält, tror att Sverige har en stor vinst chans men det är många länder som vill vara med och slåss om vinsten den 26 Maj.




Här är min topp 42 lista.


1. SVERIGE
Vad säger man om den här hiten, den känns som en stor vinnarkandidat. 
Jag är övertygad om att den kommer topp 3 i finalen med Italien & Estland.


2. ITALIEN
En härlig 60-tals doftande Duffy låt med en kaxig tjej som känns som Amy Winhouses syster.
En av mina storfavoriter, den får gärna vinna.
Den lär komma  topp 3 i finalen.


3. FINLAND
FinlandSvenskan som får en att tänka på en kärleks historia i Mumindalen. Man ser en saga framför sig när man lyssnar på den härliga texten (jag som brukar skita fullständigt i texten). En låt man vill ligga i en hängmatta och lyssna på om & om igen hela sommaren.
Vill och hoppas den kommer bra, men den slutar nog runt 15 plats i finalen tyvärr.


4. CYPERN
Härlig glad pop som man vill dansa till på semestern. Ett av Cyperns bästa bidrag genom tiderna. Det var verkligen på tiden att Cypern blandar sig i topp striden.
Tror den slutar som 5a i finalen.


5. RYSSLAND
Vad ska man säga om dessa gamla Rysska tanter (älsta i ESCs historia). Jag brukar inte gilla skämtlåtar, men den här går jag igång på direkt. Skrynkliga tanter i folkdräkt som sjunger både folkvisa och teckno i samma låt, och en refräng som fastnar direkt. Får gärna gå bra, men inte i toppen.
Slutar nog runt 8e plats.


6. VITRYSSLAND
Pop-Rockig låt som jag inte borde gilla. Men det gör jag. Brukar rata rockiga låtar för mera slibbigt schlager kitch men den här gillar jag. Sångaren är charmig låten bra och refrängen fastnar direkt.
Det här är svåraste låten att gissa, kan sluta som 14e i semin eller komma 10a i finalen??


7. FRANKRIKE
Här kommer årets modernaste låt. Danspop som känns härligt radiovänlig. Kul att Frankrike försöker vara med och tävla igen, slut med sövande ballader från balladernas hemland.
Blir nog 10 i finalen.


8. ESTLAND
Låten som jag inte mindes alls i början, men i måndags vaknade jag. Den är pampig gripande och vacker. Tur att Tompa tjatade om låten så jag inte missade Estlands båten. Den här blir farlig som attans.
Kommer bli topp 3 i finalen. Se upp Loreen.


9. NORGE
Det här var min stora favorit för någon månad sedan. Men den har tappat, känns lite tunn live. På skiva är det en bra danslåt, lite Eric Saade från Iran. Tooji som sjunger är hur trevlig charmig som helst och verkar både ödmjuk och smart. Men låten kan få det lite svårt.
Först var jag säker på en 5e plats, nu lutar det mer åt 18e plats i finalen.


10. LETTLAND
Lättsam trallvänlig dagispop som känns lite fjantigt. Men jag gillar den, sjunger och lallar till den hela tiden. Många kommer nog undra vad det är för skräp, men hos mig går det hem.
Kommer nog hamna strax utanför finalen.


11. BULGARIEN
Udda danspop som låter mycket öststat. Hoppas hon byter den gräsliga ampir klänningen mot något mera passande till låten. Och hoppas dom öser på med bas och ljudet då kan den gå ganska bra.
Blir nog plats 11 i finalen oxå.


12. ISRAEL
Den här låten kommer dela Europa i minst 3 delar. Några kommer hata, några kommer undra vad det är för konstigt hopkok, och en del kommer gilla den. Jag gillar den. Känns som en blandning av 70-tals Baccara och Andreas Johnsons Melodifestival låtar. Flummigt 70-tal med en joint i mungipan ,-)
Den här kommer hamna långt ner i sin semi tyvärr.


13. UNGERN
Kör på med lite syntaktigt. Låter som en väldigt lightaktig Depeche Mode låt från tidigt 2000-tal. Jag gillar den men den skulle behöva en bättre refräng.
Trodde på en topp placering förut, men den slutar nog i mitten på finalen.


14. UKRAINA
Har någon missat att Fotbolls-EM ska vara i Polen-Ukraina i sommar? Ukraina har en sambadoftande fotbolls låt som får alla att dansa loss i konfettiregnet och skåla med varandra. Sångerskans röst är som en trumpetstöt eller som om Lutricia McNeal är bajsnödig. Coolt.
Ukraina kommer ofta topp 10, i år oxå.


15. MALTA 
Malta Malta Malta, antingen skickar dom en fet "tant" eller så är det en dansande fjolla. I år är det det sistnämnda. Jag tycker låten är ganska bra, men saknar lite tryck och stake. 
Sorry Malta, ingen final i år.


16. ISLAND
Pampigt storslaget från lilla Island. En duett som vanligt från våra kära nordbor. Många har denna som favorit, men inte jag. Helt okej men den saknar DET.
Kommer bli en topp 10 i finalen för Island.


17. TURKIET
Filmisk Turklåt som jag inte gillade alls från början. Men nu har den fastnat i skallen. Videon är ganska cool, men kan låten få fram sin energi på den stora scenen i Baku?
Turkiet går alltid bra på 2000-talet. 7a kanske.


18. ENGLAND
Gammal är äldst eller vad heter det? Men i år är 75 åringen inte äldst och låten inte bäst. Hans röst är skön, låten fin på ett mysigt gammalt vis. Men Engelbert Humperdinck ser ut som en slibbig snuskfarbror typ Mike Myers i filmen "Studio 54".
Allt kan hända i finalen, 20 eller 2a??


19. HOLLAND
Men va fan, bränn fjädrarna, bränn dom gräsliga kläderna. Låten är värd så mycket mera än detta spektakel. Helt okej Singer-Songwriter låt med en tjej som klär ut sig till Pocahontas. Sluta fjanta nu Holland, ni är bättre än så.
Slutar i mitten av finalen.


20. IRLAND
Förra årets bästa låt och bästa framträdande från dom två charmiga Lipstick tvillingarna i Jedward. Är med i år igen med en mycket sämre låt, känns urvattnad och det passar ju titeln ganska bra. (Waterline).
Nja det här kommer knappt ta dom till final, men väl där så blir dom nog 21 typ.


21. SCHWEIZ
Skön 90-tals rockigt från Alplandet som inte vunnit sedan Celine Dion sopade banan med Tommy Körberg 1988. Låten känns lite anonym men den är ändå bra. Tilltalar nog ganska många som inte gillar dom vanliga ESC låtarna. Kanske en låt för dig Jörgen?
Killarna hamnar nog runt 14e plats i finalen.


22. RUMÄNIEN
Är det Draculas lilla slinka som sjunger? Hon ser så j....a slampig ut när hon åmar sig i en liten bikini på en strand i Bukarest. Låten ok, men hon förstör den. Tvätta dig och klä på dig så går det helt okej i finalen.


23. GREKLAND
Är hon Eurovisions sötaste tjej? Tror nästan det. Låten verkar vara samma som dom skickat hela 2000-talet. Ganska bra men lite platt och man tröttnar snabbt. 
Grekland brukar gå bra, i år blir det nog final och där stannar dom som låt nr 16.


24. PORTUGAL
När ska Portugal lyckas??? Jag vill så gärna att det ska gå bra för er i ESC. Men ni verkar ta det på så stort allvar så ingen orkar lyssna på era seriösa låtar.Näst år kanske?
Nä inget Portugal i Finalen i år heller.


25. SERBIEN
Mångas stora favorit. Den är bra, men ändå känner jag inget för den. Frida har tydligen fattat tycke för Serberna i år.
Blir en topp 10 placering i finalen.


26. MOLDAVIEN
Jaha det blev Moldavien som blev mitt sista land till finalen den 26 Maj. Moldavien låtr som vanligt massor med trumpeter och dansare och ett riktigt tryck i låten.
Blir nog ingen final i ESC i år.


27. SLOVAKIEN
Pudelrock som nog kan gå hem i sofforna. Den ända hårdrockslåten i år. Sångaren ser ut som en androgyn modell med snygga muskler. Ingen låt för mig, men ok.
Som ända Hårdrocken i år så klarar dom sig till en halvdålig plats i finalen.


28. SLOVENIEN
Vackert tråkigt smörigt släpigt så pretentiöst. Och vafan har kören på huvudet? Är det MOODS hela tyll lager?
Ut i semin.


29. DANMARK
Anna Bergendahl försökte 2010,  ut i semin som jag förutspådde. Nu försöker Danmark med samma sak. Hoppas dom åker ut. Så tråkig låt.
Blir nog en plats i finalen, men i slutet.


30. AZERBAJDZJAN
Anders Bagge som skrivit så många hittlåtar till superkändisar. Varför så dåliga låtar till ESC ? Tur att dom är värld landet och klara för final, annars hade det slutat illa.
Blir lite stödröster till värld landet så 18e plats klarar dom nog.


31. SAN MARINO
Låtens text blev diskad. "FaceBook" får en låt i ESC inte heta. Så då byttes den ut mot en sämre variant. Innan var låten dåligt bra. Nu bara dålig. Tjejen som sjunger känns som den "Onda Dockan".
Blir en sista plats i semin.


32. KROATIEN
Snygg video. Men låten är så förväntad, inte kul på något vis. Bara så Kroatien men trist.
Ut i semin.


33. MAKEDONIEN
Den börjar fint, lite spännande men sedan när sångerskans vidriga vibbrato skrik kommer så dör hela låten. Sluta plåga Katten.
Sorry Makedonien ingen final för er.


34. BELGIEN
Som en  trist skolavslutning i Benelux skogarna. Nej tack. vill inte se, vill inte höra mera.
Kan nog slåss om bottenplatsen i sin semi.


35. SPANIEN
Det här förstår jag verkligen inte. Varför är det så många som gillar det här? Jag fattar ingenting av den ylande divan. Nästa låt Tack.
Kan tyvärr bli en 12e plats i finalen.


36. LITAUEN
Bindeln på, hade varit bättre om den satt över munnen så man slapp höra eländet. Det verkar var 4 olika låtar i samma. Förstår varför han låter så desperat.
Bland dom sista i sin semi.


37. BOSNIEN & HERCEGOVINA
Så sövande tråkigt. nu hamnade vi mitt i baladträsket på 1900 talet. kommer någon mer än sångerskans familj att minnas det här en vecka efter tävlingen?
Ut i sin semi.


38. TYSKLAND
Sämst av "Big 5" i år. Blir bara irriterad när jag hör och ser honom. En riktig skitlåt.
Troligen plats 19 i finalen.


39. ALBANIEN
Albanien hade tävlingens bästa låtar både 2009 & 2010. Årets låt gör ont i öronen och i själen. Och det är inte bra om någon skulle tro det. Bättre har nu ju kunnat Albanien.
Runt målsnöret i sin semi, men det blir ingen final.


40. ÖSTERIKE
Om Österike envisas med att skicka skit så förbjud dom att vara med i tävlingen. den här sortens låt är bland det värsta jag vet.
Ingen final här inte.


41. GEORGIEN
En tjock "Annie Lennox" av manligt kön som vrålar vidrigheter. Finns det inga krav alls på kvalitet ?
Sist i semin måste det här bli.


42. MONTENEGRO
Är det ett skämt? Nä tyvärr inte. Om det blir fler låtar av den här sorten så dör ESC.
Blir det final så spyr jag.




Semi 1: 22 Maj 2012
Semi 2: 24 Maj 2012
Finalen: 26 Maj 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar