24 maj 2012

Semifinal 2 i Baku

Ikväll är det dax för semi nr 2, så spännande. Sveriges Loreen ska gå upp som låt nummer 11 och framföra sin magiska låt "Euphoria" som skrevs av Thomas G:son & Peter Broström. Thomas har oxå skrivit Spaniens låt som tävlar på lördag.
 Peter tävlar ikväll med Norges låt "Stay". 

Här kommer kvällens 10 låtar som jag vill ha till final, inte vad jag tror.
Helt utan rangordning.

MALTA
En glad pop låt med en dansande fjolla. Malta skickar "alltid" en tjock kvinna med stor röst eller en smal fjolla med svag röst. Jag gillar kvällens låt, lätt att ta tillsig. Hans röst & dans är kanske inte den säkraste, men helt okej.
Kan kanske gå till final med lite tur.


ESTLAND
Så innerligt så vackert så avskalat snyggt. Ott Lepland som sjunger Estlands snygga ballad är både snygg och säker på att sjunga. Först var låten bara en i mängden, men den växer för varje gång man hör låten. Jag både hoppas och vill att det ska gå bra för Ott.
Tar han sig till finalen så blir han topp 5.


PORTUGAL
Gillade inte alls Portugals låt från början. Jag skrattade lite hånfullt åt den och sa "samma skit som vanligt" men det får jag äta upp. Har börjat gilla låten ordentligt. Efter ca 1 minut in i låten kommer den igång och då är jag sold. 
Kan gå ur som ikväll, gissar på 10 och sista plats till finalen.

TURKIET
Den här gillade jag inte heller från början. Men jag har kapitulerat, tycker den är charmig och medryckande. Den fastnar på något vis. Typisk Turklåt.
Dom går alltid vidare på 2000-talet, ikväll oxå.


BULGARIEN
Dance låt som känns charter semester till Yumboo Center. Den känns bra men den saknar något, lite platt och enformig. Borde ösas på med trummor bas och mera ös. Skönt att hon bytt sin fula långklänning mot en kortare mer passande.
Den kommer åka ut ikväll.

NORGE
Är det Eric Saades kompis från Norge/Mellanöstern som pimpat "Popular2 från förra året. Känns modern och ganska cool. Hoppas den funkar bra live oxå. På skiva är den mycket bra. La Det Swinge Norge.
Går till finalen om han inte sjunger falskt.


VITRYSSLAND
Jag gillar låten, den har något som tilltalar mig. Men det är inte min genre egentligen så Vitrysska pojkarna ska vara glada att jag gillar dom. Vore kul om den kom till finalen, men deras små pop/rockiga låt får det nog ganska svårt.
Slutar nog typ 11 ikväll.

SLOVENIEN
Tack att dom töntiga tyllhattarna är borta. Det såg ut som taget ur "Modedockorna" på 80-talet. Låten en helt ok balkan ballad. den växer och växer.
Borde kanske klara sig till finalen.


HOLLAND
Pocahontas hart bytt från sin hudfärgade kolt till en turkos snyggare variant. Men snälla varför denna kalkon på huvudet?? Vad tillför den, vad är grejen som jag inte fattar?? Låten är halv bra, Både töntig och bra.
Med lite tur tar den sig till final.

SVERIGE
Ja vad ska man säga ? Vi i Sverige tror alltid att vi är överlägset bäst i ESC, i år stämmer det. Loreen är så säker på rösten, numret snyggt. Särskilt när snön kommer, konstigt att ingen haft snö förut, så effektfullt.
Heja Sverige Heja Sverige !!!
Solklar final och topp 3 på lördag.


Aftonbladet & Expressens recensenter dömer ut "alla" låtar som vanligt, undra hur dom fick jobbet. Om man inte gillar genren "Schlager" så borde man kanske vara på Hultsfreds Festivalen. Ja just det ja, den gick i konkurs ;-))

2 kommentarer:

  1. Det ska verkligen bli spännande ikväll! Estland tror jag också kan bli riktigt farlig faktiskt. Sämsta låten i ESC i år är utan tvekan det sista bidraget, Litauen med "Love is blind". Hur tänkte de där liksom? :)
    Kram / Åsa

    SvaraRadera
  2. God kväll, återigen kommer här Växjöjuryns omdömen, som vanligt nämns bara de låtar som är "värda" att nämna. Håll i hatten!

    Nederländerna-Skön låt, kan se mig åka ute på Sveriges sommarvägar med denna låt i lurarna. Speciell röst dessutom. Men är det en schlagervinnare? Nej. Jag tänker inte ens kommentera det uppenbara med detta framträdande...

    Malta-Jag brukar alltid vara svag för Malta, och jag förstår mig själv! Detta är riktit bra! På dansgolvet i sommar hoppas jag att de gjort en lite tyngre version med extra beat. Och ja, jag kommer göra den Maltesiska "fotdansen" på dansgolvet.

    Vitryssland-Ganska ok låt, men jag får ingen känsla för dem på scen. Vet inte vad jag ska tycka, men någon favorit är det inte... än. Jag har en känsla av att den kommer växa.

    Ukraina-Ställer i år upp meden signaturmelodi för någon talkshow. Jag kan förstå om vissa tycker om den men för mig ger den inget. Den känns innehållslös.

    Bulgarien-Men vänta lite nu... vad ÄR det här ohc vem är hon!? Hon verkar ju helt galen! Nä, detta är fantastiskt dåligt.

    Sverige-Jag vet inte vad jag ska säga. Månne att jag talar i jäv men fy fan vad bra låten ohc numret är! Bäst! Minns när jag såg det live på genrepet i Växjö ohc sa redan då att den kommer vinna. Jag vill ha rätt!

    Turkiet-Bland det sämsta jag har hört i hela mitt liv, helt ärligt! Å då vågar jag påstå att jag har iaf lite erfarenhet av musik. Sångaren är asdålig och har det sämsta vibratot i mannaminne samt en jävligt barnslig och tillgjord röst. Nä fy fan, det är så dåligt att jag blir förbannad. Jag lovar på heder och samvete att aldrig ens titta åt schlagerhållet om denna vinner årets upplaga.

    Estland-Rent, avskalat och snyggt. Dock saknar jag en bra melodi och detta fäller tyvärr låten. Tyvärr Estland, det är ett bra försök men en så viktigt komponent som melodin kan man inte slarva med...

    Norge-Är det bara jag eller hör jag lite av Lili & Susies "Oh mama" på lite olika ställen i låten? Nåväl, det är inte speciellt bra i alla fall.

    Växjös dom blir således:
    Sverige!
    Malta!

    Hej fiiiint!

    SvaraRadera