22 maj 2012

Semifinal 1 i Baku


Ikväll är det äntligen dax för Eurovision Song Contest i Baku.
För mig är det en av dom bästa dagarna på året, roligare bättre än Melodifestivalen.
Årets startfält är ett av dom starkaste på 2000-talet. Om jag ska koncentrera mig på kvällens 18 tävlande länder här nu.
10 låtar av 18 går vidare till finalen på lördag. Här ska jag lista dom 10 jag vill ha till final, flera av låtarna har växt när man lyssnat på CD skivan.
Här är mina 10 favoriter utan rangordning. 

CYPERN 
Årets lättaste refräng kommer från Svenskskrivna Cypern. Snygg tjej som har en glad sommar lätt poplåt som fastnar direkt. Hoppas den kommer topp 5 i finalen.

FINLAND
Härliga Finland sjunger på FinlandSvenska, det är första gången någon sjunger på Svenska sedan Jill Johnson sjöng "Kärleken Är" i ESC 1998. Låten är vacker mysig man vill ligga i en Hängmatta och dricka Rosé vin och drömma sig bort till Mumindalens förtrollade värd. 
Vill att det ska gå bra, men stor risk att den åker ut ikväll.

ISRAEL
Låten känns som rena rama galenskapen. Men ju mer jag lyssnar så gillar jag den massor. En korsning mellan Baccara & Andreas Johnson som rökt på något starkt. Jag blir glad på ett galet vis. Hoppas det går bra men det kan gå hur som hellst.

LETTLAND
Glad dagispop med fjantig text. Men jag gillar den. Har sjungit den i flera veckor nu. Hoppas den inte känns för töntig på scenen. Den kan bli både 10a eller komma på 15e plats.

UNGERN
Lite anonym deppar SyntPopRock som är ganska skön. Den saknar DET men den är bra, en riktig låt. Lite för tråkig tyvärr så den går inte vidare.

ISLAND
Pampigt filmiskt bombastiskt. Den var den låten som kvalade in på min 10e plats ikväll, Grekland & Rumänien var dom som var närmast att gå vidare för mig. Helt okej låt men inget som stannar kvar hos mig.
Går nog vidare om man ska tro alla OGAE fans.

RYSSLAND
Ryska Tanterna är så gulliga i sona folkdrekter. Den äldsta är tydligen 77 år men hon ser ut att vara 98 minst. Börjar som folkmusik och går över till en Party Eurodisco låt. Klart tanterna går till finalen, topp 8 lär dom sluta där.

SCHWEIZ
Anonym men helt ok. Tyckte den var bättre förut, den har ingen refräng som fastnar och man minns inte låten när den är slut. Men jag gillar den.
Tyvärr åker den ut ikväll.

IRLAND
Lipstick pojkarna är tillbaka. JEDWARD gör comeback året efter sin superhitt. Förra årets bästa låt är svår att slå. Årets låt har varit inskickad till Melodifestivalen men kom inte med bland dom 32 som fick tävla. Kommer nog gå sådär ikväll. Dom är ju roliga lite galna och småflickorna älskar dom. 
Kul om dom går vidare.

MOLDAVIEN
Trumpeter för hela slanten. Det är ett jäkla driv i låten, man blir alldeles matt när man hört den. den har något som tilltalar mig, men samtidigt är del lite jobbig. Hoppas det blir snyggt på scenen ikväll.
Kan nog gå vidare.


Kvällens katastroflåtar som borde bli diskade för att dom är såååå dåliga är Österike & Montenegro. Ta bort dom, vill aldrig se eller höra dom igen.
San Marino är en pinsamhet det oxå, men den kan man ju skratta åt.

Ska bli kul att se den fantastiska scenen i den helt ny invigda arenan i Bakus hamn. Baku Crystall Hall ser så häftig ut nere vid vattnet. Hoppas den lever upp till förväntningarna. 

Äntligen är det dax för EUROVISION SONG CONTEST 2012






2 kommentarer:

  1. Hälsningar från Växjö och tack för en fantastisk show, du ser fantastisk ut i din nya klänning! Här kommer Växjös omdömmen, jag vet att du samt dina nära och kära har längtat. Alla bidrag kommer ej att omnämnas på grund av att de inte gav något större intryck över huvud taget…

    Montenegro – Är han packad eller? Sämsta på länge, alla språk som får ”h” att bli ett che-ljud är dock roliga…

    Albanien – Ingen låt som man spontant brister ut i… de höga tonerna i mellanpartiet trodde jag först gjordes av någon form av flöjt. Dock inget för mig.

    Schweiz – Grattis till världens mest konstgjorda röst, med onaturligt ”knorr” och med en golfboll i munnen framför han ett bidrag som kunde blivit mycket bättre med en annan sångare.

    Israel – Nice signaturmelodi till ett barnprogram innehållandes färgglada dockor av mupp-karaktär. Dock lite catchy.

    Cypern – Trots enformig text blir låten aldrig tråkig. Tvärt om, här kan det fuldansas efter några Pripps Blå innanför västen. Det svänger och blir en av mina favoriter från deltävlingen.

    Danmark – Jag har alltid varit svar för landet vars ostar luktar som gamla fötter, så även detta år. Räcker inte hela vägen fram men får ändå ett plus i kanten.

    Ryssland – Jag går i barndom… Påminner om ett uppträdande från lågstadiet. Lika dålig kvallité på musiken men också lika gulligt och charmigt. Dock är detta just en melodifestival och därför blir det tummen ner. Undrar hur deras bullar smakar, de är säkert svingoda!

    Österike – Mja, musik å musik jag vet inte riktigt. Men visst, jag kan tänka mig att folk kommer woki mit diem popo till denna i sommar. För mig… not so much…

    Moldavien – Jag är svag för denna låt måste jag säga. Den har en aura som får mig att må bra. Koreografin är dock det absolut värsta jag har sett och får Amy Diamonds framträdande i Bingolotto 2006 att se ut som absolut världsklass.

    Irland – Tyvärr tycker jag om denna låt! Jag hade kunnat stå för detta om den hade framförts av några andra än de två mentalt utmanade ekorrarna. Jag vidhåller dock att musiken måste stå i centrum, därför åker den här in högt på min lista, inte bara för deltävlingen men också hela hallaballoon.

    Utan inbördes ordning blir mina favoriter från denna deltävling:
    Cypern
    Moldavien
    Irland

    Hej fiiiiiint!
    /Dunis

    SvaraRadera
  2. Tack Växjö Juryn!!!
    Kul att någon vågar kommentera mina inlägg.
    Håller med dig om mycket. Finland borde ha gått vidare ikväll, bäst i afton.
    Kram & Godnatt från Stockholm

    SvaraRadera