18 mars 2012

Glassigt

Finns det något godare än glass ?? Nä troligen inte. Frågar man Tompa så är ju glass en nödvändighet för att överleva. Men frågar man Petter så är glass lika med döden, förstår inte att Petter inte gillar glass. Något traumatiskt i uppväxten måste ligga bakom det.
Det här inlägget handlar nog inte om något särskilt, mer än att jag gillar glass. Jag kommer nu helt ovetenskapligt skriva om några av dom glassarna som jag gillar.


Min barndom eller om det var tidig ungdom bestod framför allt av en sak.
Dumbos Chokladbubbel, nu undrar ni nog vad det är? Mina bröder vet exakt vad det är. Martin fick en Disney's  Kokbok i julklapp och i den fanns det ett recept på milkshake (det enda receptet va testade i boken) och det hette Dumbos Chokladbubbel. Så simpelt men så gott. Det hände ofta att vi gjorde det när vi var ensamma hemma. Man blandar BigPack's Ischokladglass med Mjölk & O'boy pulver och vispar det. sedan är det bara att njuta. Vi tog alltid dubbelt med O'boy pulver. Enkelt och super gott. Testa.


Min favorit glass pinne har alltid varit 88:an från GB. Det är verkligen sommar när jag äter den. Det rinner alltid chokladglass ner på handen, men det ska ju vara så ;-) Varför görs den inte i större format? Kanske som halvliters paket?´


Den glassigaste glassen som finns är min favorit som heter New York Super Fudge Chunk från Ben&Jerry's. Den har allt, massor med choklad nötter chokladbitar mm. Om du inte testat den så gör det nu, den är värd sitt pris på ca 52:-. Det enda jobbiga är att man blir så mätt av den. Vill du göra mig glad så bjud mig på den ;-)


Nu nyligen hittade jag 2 nya halvliters paket i frysdisken på ICA, Den somriga smaken
GB Gräddglass - Päron Splitt och GB Gräddglass - Nogger. Dom är så goda, kul med nya favoriter. Dom är ju dessutom mycket billigare än att köpa pin glassar. Testa dom gärna, dom finns nog i alla mataffärer nu.


Ibland är det gott med isglass oxå. Då finns det bara två sorter som gäller, Igloo med sina 2 pinnar & Piggelin. Varför försöker man alltid bryta isär Igloon, det slutar ju alltid med att hälften hamnar på marken. Visst var Piggelin mera fyrkantig förr? Eller har jag blandat ihop allt?


1983 fanns en glass som oftast var för dyr tyckte mamma, den kostade hela 5:60:- Det var en glass i en bägare från GB. Den hette Ice-Dream och fanns bara i 2 år. Man tog av locket och satte det under så det blev som en fot på glass bägaren. Det var verkligen lyx när man lyckades tjata till sig en Ice-Dream. Konstigt att man minns den så bra såhär 28 år senare. Lite skrämmande.


Som ni nog har märkt så gillar jag främst chokladglass, är det choklad i glassen så är det ett vinnande koncept för mig ;-)
För er som gillar glass så finns det en underbar bok om GB's glassar genom tiderna och massa annan nostalgi från dom olika glassåren. Boken heter "Glass-Nostalgi".


Jo jag har varit glass gubbe på riktigt. Jobbade med Överasknings patrullen på SJ's tåg 1997. Då var jag utklädd till GB-gubbe och delade ut glass till alla barn på tågen i sommarvärmen. 



3 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja få tag på en gb glace kostym. Hur fick du tag på din kostym?

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också vilja ha reda på var du fick tag på kostymen?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  3. Vet inte vart man kan fåtag i GB kostymen, men ett tips är att ringa GB.
    Tack att ni läst på min Blogg.

    SvaraRadera