23 februari 2012

Melodifestivalen Malmö Första Recensionen

Ja då har jag tjuvlyssnat på dom 8 sista av dom 32 låtarna som tävlar i Schlagern 2012. Fan för Christer Björkman som satt dom bästa låtarna i samma deltävling, eller typ dom ända bra. Förutom en som var dålig av dom 8.
Sista deltävlingen räddar det usla Schlager året 2012. Christer & juryn har inte varit duktiga denna gången.
Men nu till sista veckans tävlande i Malmö Arena.


Charlotte Perrelli - The Girl
¤ ¤ ¤ ¤
Charlotte känns dansvänligare &  modernare än Hero & Tusen & En Natt, men låten är inte lika direkt & tamare refräng som nog kräver några lysningar. Den får en 4a för att Charlotte är ett proffs. Hoppas den går till Globen direkt.
Det är nog årets Fredrik låt.


OPA! - Allting Blir Bra Igen
¤
Grekisk Ouzo, Grekisk Fetaost, Grekisk Zorba......ja Grekland är det som gäller här. Men den är lika bra som Greklands ekonomi är 2012.

Dynazty - Land Of Broken Dreams
¤ ¤ 
Bon Jovi, H.E.A.T., Europe eller The Poodles verkar vara förebilderna. 80-tals pudelrock med stabil sångare. känns helt ok.


Lotta Engberg & Christer Sjögren - Don´t Let Me Down
¤ ¤ ¤
Tänk va bra det kunde ha blivit om dessa Schlager proffs hade sjungit på Svenska. Lasse Holm är tillbaka i MF med en typisk Holm låt. Men den känns lite anonym på Engelska. Dansbands Schlager från 80-90 talet som har saknats i år.

Hanna Lindblad - Goosebumps
¤ ¤ ¤ ¤
Söta musikal flickan är tillbaka i Melodifestivalen. Popig glad dans låt. Hoppas det blir ett lika snyggt nummer som hon hade 2010 med låten "Manipulated". Om allt klaffar kan det bli 2:a chansen för Hanna.

Axel Algmark - Kyss Mig
¤ ¤
Göteborg verkar ha fostrat denna kaxiga kille som känns som Håkan Hellströms stöddiga kusin. Gillar man Göteborg gillar man detta, gör man som jag så funkar den inte. Axel: Ödmjukhet är inte fult.


Lisa Miskovsky - Why Start A Fire
¤ ¤ ¤
Skön lugn låt för radion. Lisa har utstrålning och kan sjunga. Låten känns som en Gaggie Reilly låt. Gillar den skarpt, men vem ska rösta på den? Kan sluta 7:a eller 2.a ??

Danny Saucedo - Amazing
¤ ¤ ¤
Danny Danny Danny, varför får du inte mitt disco hjärta att banka? "In The Club" förra året gillade jag inte alls. I år sa du att du har en glad pop låt. Då tänkte jag Yes, men nä jag är inte övertygad. Känns lite som Ryssland förra året. Lite plastigt, lite platt och inte helt klockrent. Jag borde gilla det men, njä. Scenkläderna med LED-lampor kan bli superbra eller lite pinsamt. Upp till bevis nu Danny.


Till final vill jag ha Charlotte Perrelli & Hanna Lindblad. Till 2:a chansen Lotta & Christer och Danny.


Sista deltävlingen är så mycket bättre än alla 3 tidigare ihop. Hur kan det bli såhär när det skickas in över 3000 låtar? något måste vara fel.


Satsa på 32 hits, inte massa olika genrer. Bra låtar, bra artister så får programmet många radio hits och många tittare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar